Musíme pochopiť, že aj osoba s ŤZP môže byť prínosom, tvrdí zástupca projektu Sme si rovní

Viac než 1 100 ľudí so zdravotným znevýhodnením si zlepšilo kvalitu života vďaka národnému projektu Sme si rovní, ktorý realizoval Slovenský paralympijský výbor (SPV) v rokoch 2020 – 2023.

Nadväzujúci projekt Sme si rovní II, ktorý bude trvať do decembra 2026, sa prioritne zameriava na pracovné uplatnenie týchto osôb. Cieľom je zapojiť 1 100 ľudí, z ktorých aspoň 300 by si malo nájsť alebo udržať si zamestnanie.

Projekt sa totiž zameriava najmä na dospelých ľudí v produktívnom veku, ktorí sú schopní uplatniť sa na trhu práce. Je financovaný z Európskeho sociálneho fondu plus, štátneho rozpočtu a tiež vlastných zdrojov SPV a zabezpečuje komplexnú podporu v podobe individuálneho poradenstva a pomoci. Realizácia projektu prebieha pri pomoci centier včasnej pomoci v jednotlivých krajoch Slovenska.

Individuálny prístup ku klientom

Pri styku s klientom s osobným hendikepom sa najskôr predstaví ponuka služieb, a ak človek prejaví záujem, dohodne sa stretnutie, ktoré sa môže uskutočniť na neutrálnom mieste, v regionálnej kancelárii alebo inak podľa preferencií klienta.

Popri individuálnych stretnutiach sú organizované aj hromadné prezentačné akcie, ktoré sa konajú v domovoch sociálnych služieb, rehabilitačných strediskách alebo iných zariadeniach, kde je vyššia koncentrácia osôb s hendikepom. Po prezentácii sa klienti, ktorí majú záujem o spoluprácu, môžu dohodnúť na individuálnom stretnutí.

Špeciálne okuliare OuseGlass – sledujú pohyb očí klienta, reagujú naň, a on tak môže s ich pomocou ovládať počítač. Foto: Samuel Andrejčík

Náročné začiatky

„Na začiatkoch to boli určite mnohokrát extrémne ťažké životné príbehy. Postupom času sa však na to dá zvyknúť a sledovať určité vzorce správania," povedal pre Štandard Samuel Andrejčík, viacnásobný paralympijský víťaz v športe boccia [čítaj boča] a vedúci centra včasnej pomoci v Košiciach.

Viac vecí sa opakuje, či už je to nastavením spoločnosti, ľudí alebo komunikácie zo strany úradov. Na základe toho sa už dajú niektoré kroky aplikovať aj plošnejšie. Samozrejme, stále je forma spolupráce individuálna a mnoho situácií je jedinečných.

Najväčšia prekážka v integrácii na trhu práce

Podľa Andrejčíka ide jednoznačne o nastavenie spoločnosti. Tá je v súčasnosti nastavená stále tak, že vníma zaradenie ľudí so ZŤP cez prsty.

„Z môjho ponímania sa stále na nás časť spoločnosti pozerá cez prsty. Chápem, že je to spôsobené aj režimom a systémom, v akom sa tu dlhé roky fungovalo, ale treba si uvedomiť, že táto doba je dávno za nami a ľudia s hendikepom majú právo byť zaradení do bežného pracovného života," uviedol Andrejčík.

Platí však, že mnoho hendikepovaných nemá dostatočnú kvalifikáciu, častokrát vyštudovali nezmyselné odbory, v ktorých sa nemajú šancu uplatniť a systém ich naučil byť spokojnými s tým, čo majú. Je to teda pohľad na mincu z oboch strán.

„Na jednej strane stojí klient, ktorého potrebujeme presvedčiť o tom, že je možné naplniť svoj život ďaleko viac, ako je v súčasnosti (ak o to vôbec stojí) a na tej druhej strane je spoločnosť, ktorá ho musí postupne prijať a pochopiť, že šikovná osoba, hoci aj so ZŤP môže byť prínosom pre spoločnosť či výkonnosť v práci," vysvetlil vedúci centra včasnej pomoci.

Podpora a stanovenie cieľov

Cieľom stretnutí je nielen poskytnúť klientovi služby centra, ale najmä dlhodobá podpora pri napĺňaní jeho cieľov. Klient sa stretáva so svojím motivátorom aj niekoľkokrát do mesiaca, no minimálne raz mesačne.

V hniezde záchrany v Prešove našli novorodenca

Mohlo by Vás zaujímať V hniezde záchrany v Prešove našli novorodenca

V rámci spolupráce sa určujú ciele, ktoré sú pre klienta dôležité, a na ich základe sa nastavuje, ako budú dosahované. Príkladom môže byť cieľ zameraný na získanie vodičského preukazu, aby sa klient mohol lepšie mobilizovať, prípadne sa uplatniť v pracovnej sfére.

Motivátor mu pomáha krok za krokom – od nájdenia vhodnej autoškoly cez administratívne kroky až po návštevu lekára, prípadne aj poskytnutie finančného príspevku na výcvik, na ktorý má klient nárok.

Motivátori spolu s klientmi centra včasnej pomoci. Foto: SME SI ROVNÍ/FB

Niektoré aktivity sú zamerané aj na zlepšenie kondície a zdravotného stavu. Počet a náročnosť aktivít sú nastavené individuálne podľa možností a potrieb klienta.

Uplatnenie klientov na trhu práce

Primárnym cieľom je uplatnenie klientov na trhu práce, pričom v centrách včasnej pomoci sa uplatňuje princíp „peer-to-peer“ podpory, kde sa motivátori, ktorí sami prekonali rôzne hendikepy, stávajú klientom vzorom a oporou.

Motivátor je „barličkou“ klienta, ktorá ho sprevádza na ceste za naplnením jeho cieľov. Dôležité je, aby klient získal nielen rady, ale aj schopnosť orientovať sa v životných situáciách a samostatne riešiť problémy.

Spolupráca s univerzitami a strednými školami

Projekt spolupracuje aj s univerzitami a strednými školami, aby podporil študentov so špecifickými potrebami pri prechode na trh práce. Mnoho študentov s hendikepom po ukončení štúdia narazí na problémy, keď už nemá podporu rodiny, spolužiakov alebo vyučujúcich.

Prezentácia projektu na univerzitnej konferencii. Foto: SME SI ROVNÍ/FB

Najčastejšie problémy klientov

Najčastejšie sa klienti obracajú s potrebou získať finančné prostriedky na zdravotnícke pomôcky, ktoré im umožňujú zvýšiť mobilitu a šance na zamestnanie. Každý klient je posudzovaný podľa jeho vzdelania, zdravotného stavu, prípadne šancí na rekvalifikáciu.

Muž na vozíku a jeho pes Maiki spoločne pomáhajú deťom, jazdia v bugine aj na paddleboarde

Mohlo by Vás zaujímať Muž na vozíku a jeho pes Maiki spoločne pomáhajú deťom, jazdia v bugine aj na paddleboarde

Pomôcky ako vhodné invalidné vozíky alebo schodiskové plošiny sú častou témou, najmä ak má klient problémy s prekonávaním bariér vo svojom okolí. Po vyriešení základných problémov v oblasti mobility sa motivátor zameriava na klientove pracovné možnosti.

Tím motivátorov a odborná podpora

Okrem spomínaných motivátorov má každé regionálne centrum navyše k dispozícii metodika – psychológa, ktorý pomáha motivátorom v prípadoch, keď je potrebná odborná intervencia.

Psychológ konzultuje s motivátormi postup práce s klientom a v prípade potreby poskytuje aj priame poradenstvo klientovi. Motivátori pomáhajú klientom aj pri administratívnych úkonoch, pričom ich učia, ako si vybaviť potrebné náležitosti samostatne.

Stretnutie motivátorov a klientov. Foto: SME SI ROVNÍ/FB